Race Algemeen

Voor de racefietsers heeft VOEK 2 clubritten per week. Deze zijn op de maandagavond en woensdagavond.  Het fietsseizoen begint op de maandag nadat de klok verzet is naar de zomertijd.

Startlocatie: Molenplein, Nijkerk
Starttijd in april en september: 18.30 uur. In mei, juni, juli en augustus starten we om 19.00 uur.

Het doel van deze clubritten is samen actief en sportief te sporten en te genieten van de mooie natuur in de regio.

Hierbij staat het principe ‘samen uit – samen thuis’ voorop, waarbij we ernaar streven dat ieder op zijn/haar eigen tempo kan fietsen. De samenstelling van de groep is dan ook gevarieerd.

VOEK leden en de niet VOEK leden mogen 2 x op proef meerijden. Deelname is op eigen risico (VOEK leden zijn verzekerd volgens de NTFU-verzekeringsvoorwaarden).

Deelnemers dienen zelf te zorgen voor een deugdelijke racefiets met een basisuitrusting (pomp, reserve band, bidon). Ook heeft de fiets een bel en verlichting.

Door aan de clubritten deel te nemen zijn de deelnemers verplicht:
– Zich te houden aan de aanwijzingen van de wegkapteins;
– Een helm te dragen;
– De VOEK sponsorkleding te dragen*;
– De landelijke verkeersregels in acht te nemen;
– Zich te houden aan de VOEK gedragsregels, zie deze site;
– Een groep te kiezen, die qua snelheid bij hen past.

De pionnen bij de start geven de groep rijsnelheden aan:

Groep 1> 40 km, groep 2> 37 – 40 km, groep 3> 34 – 37 km, groep 4> 31 – 34 km, groep 5> 28 – 31 km, groep 6> 26 -28 km en Toer groep 25 > gemiddeld 25 km/u..

De clubritten starten in april en september om 18.30 uur, van mei t/m augustus om 19.00 uur. De snelste groep 1 start als eerste, vervolgens 2 etc.

Voor elke clubavond zijn 2 afstanden beschikbaar, een lange en een korte. Groep 6 fiets altijd de korte route, maar afhankelijk van weersomstandigheid en groepssamenstelling kan de wegkaptein aangeven welke route gefietst wordt.

De wegkapitein kan besluiten tot het fietsen van een korte route, bijvoorbeeld bij pech of wanneer het donker wordt.

Bij meer dan 16 groepsdeelnemers wordt de groep gesplitst.

Op deze website staan de clubritten beschreven in de menu’s:

Race > overzicht clubritten (data, afstand, naam tocht)

Race > beschrijving clubritten (route)

Op de pagina “beschrijving” staat onder “download” een link naar www.afstandmeten.nl  zodat de rit op kaart te zien is en de route te downloaden is in de fietscomputer.

Op de woensdagavond wordt na afloop van de clubrit besproken hoe de tocht verlopen is.

Toer groep 25.

Deze groep fietst gemiddeld 25 km per uur. Start het gehele seizoen om 18.30 uur. De groep kent zijn eigen route schema. Zie https://voeknijkerk.nl/toergroep-25/.

Toertochten.

Tevens worden een aantal VOEK toertochten georganiseerd die open staan voor alle fietsliefhebbers. Deze worden gehouden op Hemelvaartsdag en ter afsluiting van het fietsseizoen in september een gravel – toertocht op zaterdag. Zie op de homepage overzicht VOEK toertochten.

* Onze kleding sponsor is Profile Ridder.  Deze levert aan VOEK een aanzienlijke financiële vergoeding !