Eerste Nijkerkse fiets4daagse.

In Race

Bron: Stad Nijkerk 19 juni  Belinda v. d. Horst.

De eerste  Nijkerkse Fiets4daagse wordt gehouden van 10 tot en met 13 september. Het wordt een jaarlijks terugkerend evenement op de tweede maandag in september, waar kwaliteit voorop staat. De Fiets4daagse is een idee van Jan Verweij, vicevoorzitter van de Unie van Vrijwilligers Nijkerk. ,,Verleden jaar heb ik aan de ‘Hof van Twente Herfstfiets4daagse’ in Goor meegedaan. Ik vond het erg leuk en heb gekeken of er in de omgeving van Nijkerk ook een Fiets4daagse werd georganiseerd. Dat was niet het geval. Ik heb het idee aan de UVV voorgelegd met de vraag of het binnen de doelstelling past. Het evenement vindt overdag plaats en ouderen kunnen eraan meedoen, dus de UVV stemde hiermee in”, vertelt Verweij.

Routes.
De gemarkeerde afstanden van de Fiets4daagse bedragen 30, 45 en 60 kilometer en zijn uitgezet volgens de richtlijnen van de NFTU Wielersportbond. Ze voeren langs de mooiste plekken in de omgeving van Nijkerk. Ook de Gelderse Vallei, de bossen op de Veluwe en het natuurgebied de Stille Kern in de Flevopolder maken onderdeel uit van de routes. De fietsers kunnen genieten van landelijke vergezichten en karakteristieke boerenhoeves. Natuur en culturele aandachtspunten, zoals een wijngaard en stoomgemaal, maken de Fiets4daagse met recht een belevenis. Vrijwilligers van de IVN geven onderweg uitleg over de aandachtspunten. De stempelposten zijn tevens rustposten. Bezitters van een scootmobiel kunnen ook meerijden want de routes zijn ook voor hen geschikt.

Start.
De start is tussen 9.00 en 12.00 uur bij Ampt van Nijkerk, Berencamperweg 4. Daar vindt ook de finish plaats voor 17.00 uur waarbij de fietsers met muziek worden verwelkomd. Het inschrijfgeld bedraagt 13,00 euro bij voorinschrijving en op de startdag 15,00 euro. Voor kinderen tot 16 jaar 2,50 euro. Deelname voor een dag is 5,00 euro en iedereen krijgt een herinnering. De fietsers zijn verzekerd en krijgen informatie over fietsenmakers, hotels, bed & breakfast en campings voor overnachtingen.

Inschrijven.
De Fiets4daagse wordt mogelijk gemaakt dankzij sponsoring van BDUmedia, Albert Heijn Nijkerk, Maatschappij tot het Nut van ’t Algemeen, Ridder Profile en de Stichting Veluwepoort. Er zijn nog vrijwilligers nodig voor het uitpijlen van de routes en de stempelposten.
Inschrijven via www.uvv-nijkerk.nl/fiets4daagse of bij Jan Verweij, mobiel: 0653801201.

Organisatie.
Verweij, die lid is van Toerfietsclub VOEK, wist medeleden Sjaak de Korte en Arjan van Slooten te enthousiasmeren om een werkgroep te vormen om de Fiets4daagse te organiseren. Er werd samenwerking gezocht met drie organisaties: de UVV, die de organisatie op zich neemt; IVN Nijkerk voor de beleving in de natuur en cultuur en VOEK voor hun netwerk en expertise. Er is een convenant opgesteld waar de besturen van de organisaties hun afspraken hebben vastgelegd. Bewust is ervoor gekozen om de Fiets4daagse in september te organiseren omdat er dan weinig activiteiten in Nijkerk plaatsvinden. Door de organisatie van de Fiets4daagse in Goor wordt alle medewerking verstrekt aan de Werkgroep.

Foto Stad Nijkerk Harry Koelewijn.

Boven (v.l.n.r.): Bert de Graaf, Vincent Loffeld en Rien Loman. Onder (v.l.n.r.): Sjaak de Korte, Arjan van Slooten en Jan Verweij.